Najczęstsze błędy w relacji lekarz - pacjent
Najczęstsze błędy w relacji lekarz - pacjent w ambulatoryjnej praktyce diabetologicznej
- Uchybienia ze strony zespołu leczniczego.
- Błędy ze strony podopiecznych.
Uchybienia ze strony zespołu leczniczego:
- "Gorliwość neofity"- zbyt wysoko uniesiona poprzeczka, chory nie jest w stanie realizować zbyt wielu i wielowątkowych celów leczniczych.
- Brak wyraźnego sformułowania bliższych i dalszych celów leczniczych.
- Brak przygotowania ze strony pacjenta do pierwszej wizyty u diabetologa.
- Bariery informacyjne.
- Zespół deprywacji potrzeb (chory chce realizować cele lecznicze ale z różnych względów nie potrafi lub nie może).
- Szum informatyczny i żargon medyczny.
- Błędne formułowanie dokumentów leczniczych.
- Ordynacja leczenia bez zbadania pacjenta.
- Styl imperatywno - paternalistyczny bez dialogu terapeutycznego.
- Postawa permisywna.
- Polipragmazja.
- Pielęgniarka - brak repetycji i przygotowania do wizyty.
- PSD – gdzie dyżury konsultacyjne i nauczanie samo-leczenia i samokontroli ?
- Brak treningu asertywności ( nie to nie, tak to tak )trzeba mieć czas na słuchanie, komentowanie, utrwalanie.
Błędy ze strony podopiecznych:
- Zbyt dużo nadziei pokładanych w lekach.
- Bariera lęku przed nowym, depresja reaktywna.
- Więcej samodzielności – “pomóż sobie sam medycyna też ci trochę pomoże”.
-
Utrata proporcji między życiem i leczeniem (ołtarzyk domowy)
- Utrata motywacji i determinacji w leczeniu.
- Bariery komunikacyjne, informatyczne, prawne i finansowe.
-
Brak przełożenia zdobytej wiedzy na język praktyczny - co to konkretnie oznacza dla mnie?
- Nieznajomość uprawnień i możliwości alternatywnych rozwiązań sytuacji życiowo-trudnych.
- Zła samoocena " nie jest tak źle, albo to już koniec".
- Fałszywa ocena rezultatów leczenia - dysymulacja i agrawacja.
dr Zygmunt Trojanowski