ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski

specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii


dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady dietetyka w zakresie chorób cywilizacyjnych

Zapisy nr tel.: 602-395-601

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski
specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii

dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady w zakresie chorób cywilizacyjnych

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

Warto na to zwrócić uwagę

Napady wilczego głodu – Najczęstszą przyczyną nagłych napadów głodu, występującymi z reguły po powrocie z pracy lub późnym wieczorem jest nieregularne odżywianie się w ciągu całego dnia i negatywne napięcia emocjonalne. Jedząc mniej i częściej unikniemy gwałtownych zmian poziomu cukru we krwi, a tym samym poskromimy wilczy apetyt. Dodatkowo zadbajmy, aby posiłki były prawidłowo zbilansowane, bogate w błonnik i o niskim indeksie glikemicznym (IG). Unikajmy podjadania przekąsek pomiędzy posiłkami. Dobrym sposobem kontroli nagłych napadów głodu jest przygotowanie posiłków dzień wcześniej albo zapewnienie stałego dostępu do świeżych warzyw czy owoców w naszym domu.

 

Suplement to „dodatek” – Uzupełnienie codziennej diety preparatami odżywczymi wskazane jest w szczególności u kobiet w ciąży, osób ciężko pracujących fizycznie, uprawiających regularnie sport, profesjonalnych sportowców lub innych osób np. narażonych na działanie silnego stresu, wegetarian, seniorów. Suplementy nie są lekami. Nie likwidują chorób. Poprawiają jedynie wydajność organizmu u osób aktywnych fizycznie lub osób, u których stwierdzono niedobór składników odżywczych. Powinny być przyjmowane w określonych dawkach i czasie a także dobrane dla potrzeb organizmu. Znamy informację z reklam leków czy suplementów, że „w razie wątpliwości skontaktuj się z lekarzem bądź farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”. Leki i suplementy nawet najlepsze nie spełnią oczekiwanej roli, jeżeli będzie ich za dużo i poprzez kumulację zaczną oddziaływać toksycznie.

Uporządkowanie diety – Jest niezbędnym krokiem do zachowania zdrowia i skutecznego leczenia cukrzycy. Konieczne są okresowe oceny sposobu odżywiania się. Odpowiedz sobie na podstawowe pytania: czy jesz wystarczająco dużo warzyw i owoców; czy utrzymujesz równowagę pomiędzy nienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6; czy jesz produkty z pełnego ziarna; czy ograniczasz spożycie cukru i soli; czy pijesz wystarczającą ilość płynów; czy ilość dostarczanych organizmowi kalorii (kcal) nie przekracza dziennej normy zapotrzebowania organizmu na energię i czy pożywienie dzielisz na 4-5 posiłków? Najlepiej napisz wszystkie te pytania na kartce i powieś na lodówce. To zmobilizuje Cię do trzymania odpowiedniej diety, odpowiedniego sposoby odżywiania. Dobrym sposobem jest również zrobienie odpowiedniej tabeli z dniami tygodnia i oznaczanie na niej plusów za jakąkolwiek aktywność fizyczną oraz za dzień bez słodyczy, alkoholu lub „fast foodów”. Czarno na białym zobaczysz czy prowadzisz zdrowy tryb życia.

Aktywne spalanie w pracujących mięśniach – Bieganie na luzie z interwałami przyśpieszeń to jedna z podstawowych form aktywności fizycznej. Posiada wiele dobroczynnych skutków dla naszego zdrowia. Nie tylko pomaga schudnąć osobom z nadwagą, ale również obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko zachorowania na takie choroby jak: miażdżyca, zawał serca, udar mózgu, nowotwory, choroba wieńcowa serca, osteoporoza, cukrzyca. Wzmacnia układ immunologiczny. Bieganie dostarcza również organizmowi wielu korzyści psychoruchowych i psychologicznych m. in. rozładowuje emocje, pozwala pozbyć się stresów, rozluźnia mięśnie pleców, zapobiega nerwicy i depresji, wzmacnia inteligencję, wysmukla sylwetkę, wpływa na wygląd skóry, opóźnia proces starzenia, dotlenia cały organizm, a w szczególności mózg. Nigdy nie zaczynaj treningu bez rozgrzewki i rozciągania, które przygotują Twój organizm do głównego zadania. Rozgrzewka pozwoli przygotować mięśnie, ścięgna i stawy do intensywnego wysiłku i zapobiegnie kontuzjom.

Przy wyniku ponad 20 pkt ze względu na wysokie ryzyko cukrzycy zgłoś się do diabetologa w celu weryfikacji.

Nasze pasje i zainteresowania

Nasze biebrzańskie peregrynacje - in memoriam

Bagna i torfowiska Biebrzy, jej fauna i flora unikatowe w skali świata, depozyt natury dla przyszłych pokoleń. Wszechobecna komercja nieproszona i nachalna wciska się zewsząd za sprawą ludzi, którzy posiadając pieniądze uważają, że są koroną stworzenia. Zatem wszystko im wolno i wszystko im się należy. Obca im jest zasada życia, jaką na 300 lat przed Chrystusem wyartykułował Epikur: umiarkowanie uważamy za największe dobro nie dlatego, abyśmy w ogóle mieli poprzestawać na małym, ale dlatego, żebyśmy nauczyli się żyć skromnie w przeświadczeniu, że najlepiej korzystają z dóbr ci, którzy ich najmniej pożądają. Uczmy się cieszyć każdą chwilą, która nie jest bolesna… Chciałoby się rzec: co za czasy, co za ludzie. Czasami nie mogę oprzeć się wrażeniu, że żyjemy w eschatonie.

Więcej…

Listy Pliniusza Młodszego do Kalpurni I w.n.e. (z cyklu oblicza mistrzów)

…Pliniusz zapewnia swoją Kalpurnię. Piszesz, że moja nieobecność niemało Cię dręczy, a jedyną pociechę w tym znajdujesz, że zamiast mnie masz moje zwoje i nieraz nawet kładziesz je na tym miejscu, gdzie ja sam przebywałem. Dobrze mi, że mnie szukasz, miło, że zadowalasz się taką pociechą.

Więcej…

List Gustawa Flauberta do Colet (z cyklu oblicza mistrzów)

…mężczyzna kochający swą praczkę będzie z nią zaznawał rozkoszy, mimo iż będzie wiedział, że jest głupia; ale jeżeli kobieta kocha prostaka, jest to zapoznany geniusz, dusza wybrana itd., tak iż wskutek tej wrodzonej skłonności do zezowania nie widzą one prawdy, gdy ją się spotyka, ani piękna tam, gdzie ono się znajduje.

Więcej…

List Wolfganga Amadeusza Mozarta do Konstancji (z cyklu oblicza mistrzów)

Tymczasem wszystkiego dobrego - korzystaj ze swojego
błazna stołowego, ale myśl o mnie, mów o mnie i kochaj
mnie zawsze tak, jak ja zawsze będę kochał moją
Stanzi-Marini i jej... Stu!... knaller..., paller..., sznip..., sznap...,
sznur..., sznepperl..., snai!

Więcej…

Lili Marleen – szlagier czasu strasznej wojny

Norbert Schultze skomponował muzykę do piosenki „Lili Marleen” w 1938 roku do tekstu Hansa Leipa z 1915 r. Piosenka stała się wielkim przebojem muzycznym w czasie II wojny światowej. Zawdzięczała go nie tylko własnej urodzie, ale i ekspresyjnemu wykonaniu aktorki niemieckiej o obywatelstwie amerykańskim - Marleny Dietrich, występującej dla żołnierzy amerykańskich.

Więcej…

Dietetyka

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.2

Tłuszcze należy spożywać w ograniczonych ilościach. Ich głównym źródłem powinny być oleje roślinne i margaryny miękkie. Oliwa z oliwek i olej rzepakowy zawierają jedno-nienasycone kwasy tłuszczowe, mogą być więc spożywane na surowo lub stosowane do obróbki termicznej potraw. Olej słonecznikowy i sojowy to źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego powinny być spożywane jedynie na surowo. Nie zaleca się spożywania smalcu i słoniny. Zawartość tłuszczu w diecie chorego na cukrzycę powinna dostarczyć 30–35% wartości energetycznej diety. Tłuszcze nasycone powinny stanowić mniej niż 10% wartości energetycznej diety.

Więcej…

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.1

Stanowisko lekarzy jest takie, że żywienie chorych z cukrzycą opiera się na zasadach racjonalnego żywienia ludzi zdrowych. Normy dziennego zapotrzebowania na energię, podstawowe składniki odżywcze, a także witaminy i składniki mineralne są opracowane i od dawna dostępne. Naszym celem jest doprowadzenie do sytuacji, gdzie szacunkowo (dawnej mówiło się „na oko”) można ocenić na podstawie menu dziennego, mianowicie jaka była kaloryczność dzienna, czy nie za duża w stosunku do spalania cukru przez organizm i czy niezbędne składniki tj, główne grupy pokarmowe (białka, tłuszcze i właśnie węglowodany złożone) makro i mikroelementy, witaminy i woda zostały w należny sposób uzupełnione.

Więcej…

Nadmiar przeciwutleniaczy może szkodzić

Większość doniesień prasowych podkreśla pozytywne skutki zjadania przeciwutleniaczy. Dzieję się tak, gdy naszym głównym źródłem przeciwutleniaczy jest żywność. Jeżeli jednak przesadzimy z przyjmowaniem przeciwutleniaczy jako suplementów, może to wywołać również negatywne skutki – donoszą naukowcy z Kansas State University. Badacze sprawdzali możliwość poprawienia metabolizmu mięśni szkieletowych, poprzez wykorzystanie przeciwutleniaczy. Paradoksalnie okazało się, że zbyt duża dawka przeciwutleniaczy daje efekt odwrotny. Przeciwutleniacze usuwając ze środowiska nadtlenek wodoru, który co prawda jest silnym utleniaczem, ale z drugiej strony wspomaga rozszerzanie się małych naczyń krwionośnych.

Więcej…

Jeszcze raz o żywieniu z epoki paleolitu

Bardzo interesującym zjawiskiem jest rozwój ruchu paleo, którego zwolennicy odrzucają oficjalny paradygmat medyczno-żywieniowy i jego narzędzia badawcze, jako błędne z antropologicznego i ewolucyjnego punktu widzenia.

Więcej…

Zdrowe odżywianie – krytycznie

Zalecenia dotyczące tzw. „zdrowego odżywiania” wyrządziły ludziom wiele złego, a współczesna nauka o żywieniu stwarza jedynie pozory naukowości. Historia zmagań konkurencyjnych paradygmatów: hipotezy węglowodanowej i hipotezy tłuszczowo-cholesterolowej w leczeniu chorób cywilizacyjnych jest pouczająca. Ta pierwsza wywiedziona z badań nad otyłością, koncentrowała się nad szkodliwą rolą węglowodanów, których nadmiar w diecie powoduje problemy z przemianą materii i w rezultacie otyłość i cukrzycę typu 2 – oraz przyczynia się do wielu schorzeń cywilizacyjnych. Hipoteza tłuszczowo-cholesterolowa jest jej zaprzeczeniem. Wywiedziona z poszukiwań przyczyn choroby wieńcową za problemy zdrowotne obwinia tłuszcze, szczególnie tłuszcze nasycone. To one mają wywoływać choroby serca, bo podnoszą poziom „złego” cholesterolu oraz powodują otyłość (teoria bilansu energetycznego).

Więcej…

Licznik odwiedzin

194204
dzisiajdzisiaj327
wczorajwczoraj473
w tym tygodniuw tym tygodniu1862
w tym miesiącuw tym miesiącu7071