ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski

specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii


dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady dietetyka w zakresie chorób cywilizacyjnych

Zapisy nr tel.: 602-395-601

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski
specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii

dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady w zakresie chorób cywilizacyjnych

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

Kalkulator BMI, WHR

Pobierz kalkulator i oblicz na swoim komputerze:

  • wskaźnik masy ciała - BMI
  • wskaźnik rodzaju otyłości - WHR

(URUCHOM LUB POBIERZ KALKULATOR)

Kalkulator BMI

BMI i WHR co to takiego?

BMI (Body Mass Index) to współczynnik masy ciała w kg/m², jaki powstaje ze stosunku masy ciała w kg, do wzrostu w metrach podniesionego do kwadratu, np. 1,72m²

Niedowaga

< 18,5

Waga w normie

18,5 – 25

Nadwaga

25 – 30

Otyłość I stopnia

30 – 35

Otyłość IIstopnia

35 – 40

Otyłość monstrualna

>40

Obliczając ten wskaźnik możemy usytuować się według zagrożeń zdrowotnych związanych z nadwagą i otyłością. Osoby z niedowagą <18 kg/m² ponoszą wysokie ryzyko chorób związanych z niedożywieniem. Lekarz zróżnicuje czy mamy do czynienia w tych okolicznościach z patologicznym zespołem katabolicznym, czy dla przykładu z równie groźnym zaburzeniem odżywiania na tle psychogennym (anorexia nervosa). Najczęściej przy umiarkowanej niedowadze i nadwadze wystarczy zmienić nawyki żywieniowe, aby zażegnać niebezpieczeństwo.

Przy nadwadze (BMI 25 – 30) a także otyłości (BMI 30 – 35) zmiana żywienia (ilościowa i jakościowa) oraz włączenie codziennego relaksacyjnego wysiłku fizycznego może skutkować powrotem do prawidłowej masy ciała. Wymaga to jednak sporo wyrzeczeń i dłuższego przedziału czasu. Stosujemy starą zasadę: jemy częściej, mniejsze porcje i musimy wstać od stołu po zaspokojeniu głodu.

Przy znacznej otyłości (BMI >35) potrzebna jest interwencja specjalisty. Osoby starsze z cukrzycą typu 2 mogą mieć BMI do 27,5 kg/m² o ile osiągają cele lecznicze.

WHR (waist to hip ratio), czyli wskaźnik talia/biodra obiektywizuje sposób gromadzenie depozytów tłuszczowych wynikających z nadwagi i otyłości. Pomiaru dokonuje się mierząc obwód w talii na wysokości pępka i obwód w biodrach na wysokości kolców biodrowy przednich w centymetrach. W zależności od rozmieszczenia tkanki tłuszczowej, na który wpływa wiele czynników hormonalnych oraz genetycznych rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje otyłości:

WHR dla kobiet:

< 0,8 typ gynoidalny („gruszka”), proporcje determinowane płcią, otyłość z zachowaniem tego wskaźnika ma znamiona pośladkowo-udowo-biodrowe odkładania tkanki tłuszczowej typu kobiecego, bez ryzyka zespołu metabolicznego

> 0, 8 typ androidalny („ jabłko”), kobieta tyje w sposób męski z wyrównywaniem obwodu talii w stosunku do bioder i ponosi wysokie ryzyko zespołu metabolicznego

WHR dla mężczyzn:

> 1 przemawia za deponowaniem zapasowej tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha (powłoki i wewnątrz jamy brzusznej), oznaczony równolegle BMI>30 określają otyłość androidalną („jabłko”) o wysokim ryzyku zespołu metabolicznego

< 1 u otyłych mężczyzn („gruszka”) jest mniej groźny w swoich skutkach metabolicznych

Dla uproszczenia, często mierzymy wyłącznie obwód w talii. Wartość > 88 cm u kobiet i >102 cm u mężczyzn określa u obu płci otyłość brzuszną, co jest alarmujące dla zespołu leczniczego, bowiem taka osoba, niezależnie od płci, tyjąc rozwija wykładniki zespołu metabolicznego (wysokie RR, hipertriglicerydemia, hipercholestrolemia, akcelerowana miażdżyca, cukrzyca, nadkrzepliwość krwi itd.) a to ewoluuje w kierunku powikłań sercowo-naczyniowych.

Optymalna wartość WHR powinna wynosić ≤0,8 u kobiet i ≤0,94 u mężczyzn. Takie proporcje zapewniają mniejsze zagrożenie wystąpieniem choroby wieńcowej, udaru mózgu czy cukrzycy. Wartość WHR powyżej wspomnianych norm u osób otyłych, niezależnie od płci (sylwetka w kształcie jabłka, otyłość brzuszna) jest niekorzystnym czynnikiem prognostycznym chorób sercowo-naczyniowych.

Postaraj się zastosować zasadę:

  • Jedz regularnie co 3 - 4 godziny, staraj się nie mieć dłuższych przerw.
  • Spożywaj 4 - 5 jednakowe pod względem kalorycznym posiłki dziennie.
  • Nie pomijaj żadnego posiłku, zwłaszcza pierwszego śniadania.
  • Nie pojadaj między posiłkami.

 

 


Przy wyniku ponad 20 pkt ze względu na wysokie ryzyko cukrzycy zgłoś się do diabetologa w celu weryfikacji.

Nasze pasje i zainteresowania

Nasze biebrzańskie peregrynacje - in memoriam

Bagna i torfowiska Biebrzy, jej fauna i flora unikatowe w skali świata, depozyt natury dla przyszłych pokoleń. Wszechobecna komercja nieproszona i nachalna wciska się zewsząd za sprawą ludzi, którzy posiadając pieniądze uważają, że są koroną stworzenia. Zatem wszystko im wolno i wszystko im się należy. Obca im jest zasada życia, jaką na 300 lat przed Chrystusem wyartykułował Epikur: umiarkowanie uważamy za największe dobro nie dlatego, abyśmy w ogóle mieli poprzestawać na małym, ale dlatego, żebyśmy nauczyli się żyć skromnie w przeświadczeniu, że najlepiej korzystają z dóbr ci, którzy ich najmniej pożądają. Uczmy się cieszyć każdą chwilą, która nie jest bolesna… Chciałoby się rzec: co za czasy, co za ludzie. Czasami nie mogę oprzeć się wrażeniu, że żyjemy w eschatonie.

Więcej…

Listy Pliniusza Młodszego do Kalpurni I w.n.e. (z cyklu oblicza mistrzów)

…Pliniusz zapewnia swoją Kalpurnię. Piszesz, że moja nieobecność niemało Cię dręczy, a jedyną pociechę w tym znajdujesz, że zamiast mnie masz moje zwoje i nieraz nawet kładziesz je na tym miejscu, gdzie ja sam przebywałem. Dobrze mi, że mnie szukasz, miło, że zadowalasz się taką pociechą.

Więcej…

List Gustawa Flauberta do Colet (z cyklu oblicza mistrzów)

…mężczyzna kochający swą praczkę będzie z nią zaznawał rozkoszy, mimo iż będzie wiedział, że jest głupia; ale jeżeli kobieta kocha prostaka, jest to zapoznany geniusz, dusza wybrana itd., tak iż wskutek tej wrodzonej skłonności do zezowania nie widzą one prawdy, gdy ją się spotyka, ani piękna tam, gdzie ono się znajduje.

Więcej…

List Wolfganga Amadeusza Mozarta do Konstancji (z cyklu oblicza mistrzów)

Tymczasem wszystkiego dobrego - korzystaj ze swojego
błazna stołowego, ale myśl o mnie, mów o mnie i kochaj
mnie zawsze tak, jak ja zawsze będę kochał moją
Stanzi-Marini i jej... Stu!... knaller..., paller..., sznip..., sznap...,
sznur..., sznepperl..., snai!

Więcej…

Lili Marleen – szlagier czasu strasznej wojny

Norbert Schultze skomponował muzykę do piosenki „Lili Marleen” w 1938 roku do tekstu Hansa Leipa z 1915 r. Piosenka stała się wielkim przebojem muzycznym w czasie II wojny światowej. Zawdzięczała go nie tylko własnej urodzie, ale i ekspresyjnemu wykonaniu aktorki niemieckiej o obywatelstwie amerykańskim - Marleny Dietrich, występującej dla żołnierzy amerykańskich.

Więcej…

Dietetyka

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.2

Tłuszcze należy spożywać w ograniczonych ilościach. Ich głównym źródłem powinny być oleje roślinne i margaryny miękkie. Oliwa z oliwek i olej rzepakowy zawierają jedno-nienasycone kwasy tłuszczowe, mogą być więc spożywane na surowo lub stosowane do obróbki termicznej potraw. Olej słonecznikowy i sojowy to źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego powinny być spożywane jedynie na surowo. Nie zaleca się spożywania smalcu i słoniny. Zawartość tłuszczu w diecie chorego na cukrzycę powinna dostarczyć 30–35% wartości energetycznej diety. Tłuszcze nasycone powinny stanowić mniej niż 10% wartości energetycznej diety.

Więcej…

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.1

Stanowisko lekarzy jest takie, że żywienie chorych z cukrzycą opiera się na zasadach racjonalnego żywienia ludzi zdrowych. Normy dziennego zapotrzebowania na energię, podstawowe składniki odżywcze, a także witaminy i składniki mineralne są opracowane i od dawna dostępne. Naszym celem jest doprowadzenie do sytuacji, gdzie szacunkowo (dawnej mówiło się „na oko”) można ocenić na podstawie menu dziennego, mianowicie jaka była kaloryczność dzienna, czy nie za duża w stosunku do spalania cukru przez organizm i czy niezbędne składniki tj, główne grupy pokarmowe (białka, tłuszcze i właśnie węglowodany złożone) makro i mikroelementy, witaminy i woda zostały w należny sposób uzupełnione.

Więcej…

Nadmiar przeciwutleniaczy może szkodzić

Większość doniesień prasowych podkreśla pozytywne skutki zjadania przeciwutleniaczy. Dzieję się tak, gdy naszym głównym źródłem przeciwutleniaczy jest żywność. Jeżeli jednak przesadzimy z przyjmowaniem przeciwutleniaczy jako suplementów, może to wywołać również negatywne skutki – donoszą naukowcy z Kansas State University. Badacze sprawdzali możliwość poprawienia metabolizmu mięśni szkieletowych, poprzez wykorzystanie przeciwutleniaczy. Paradoksalnie okazało się, że zbyt duża dawka przeciwutleniaczy daje efekt odwrotny. Przeciwutleniacze usuwając ze środowiska nadtlenek wodoru, który co prawda jest silnym utleniaczem, ale z drugiej strony wspomaga rozszerzanie się małych naczyń krwionośnych.

Więcej…

Jeszcze raz o żywieniu z epoki paleolitu

Bardzo interesującym zjawiskiem jest rozwój ruchu paleo, którego zwolennicy odrzucają oficjalny paradygmat medyczno-żywieniowy i jego narzędzia badawcze, jako błędne z antropologicznego i ewolucyjnego punktu widzenia.

Więcej…

Zdrowe odżywianie – krytycznie

Zalecenia dotyczące tzw. „zdrowego odżywiania” wyrządziły ludziom wiele złego, a współczesna nauka o żywieniu stwarza jedynie pozory naukowości. Historia zmagań konkurencyjnych paradygmatów: hipotezy węglowodanowej i hipotezy tłuszczowo-cholesterolowej w leczeniu chorób cywilizacyjnych jest pouczająca. Ta pierwsza wywiedziona z badań nad otyłością, koncentrowała się nad szkodliwą rolą węglowodanów, których nadmiar w diecie powoduje problemy z przemianą materii i w rezultacie otyłość i cukrzycę typu 2 – oraz przyczynia się do wielu schorzeń cywilizacyjnych. Hipoteza tłuszczowo-cholesterolowa jest jej zaprzeczeniem. Wywiedziona z poszukiwań przyczyn choroby wieńcową za problemy zdrowotne obwinia tłuszcze, szczególnie tłuszcze nasycone. To one mają wywoływać choroby serca, bo podnoszą poziom „złego” cholesterolu oraz powodują otyłość (teoria bilansu energetycznego).

Więcej…

Licznik odwiedzin

304005
dzisiajdzisiaj284
wczorajwczoraj394
w tym tygodniuw tym tygodniu2200
w tym miesiącuw tym miesiącu8604